Typ- 74 [Japonia] - Pancerni.net Typ- 74 [Japonia] - Pancerni.net
Pancerni.net
sobota, 25 marzec 2017
Start arrow Czołgi arrow Typ- 74 [Japonia]
Typ- 74 [Japonia] PDF E-mail
ImageCzołg średni opracowany samodzielnie w Japonii w latach 1962-1969.
W latach 1964-1967 prowadzono próby elementów składowych konstrukcji,a we wrześniu 1969 r. ukończono budowę dwóch pierwszych prototypównazwanych STB-1.
Przy jego budowie wzorowano się na wielu innych czołgach tamtego okresu,m.in. zauważalne jest podobieństwo do francuskiego AMX-30 (osiągi,budowa wieży i inne). Zastosowano jednak wielerozwiązań pionierskich,wyraźnie wyprzedzających epokę.
Takim było zainstalowanie w prototypie STB-1 automatu ładującego do armaty 105 mm, który został zaprojektowany w zakładach Japan Iron Works Limited.
Było to jednak urządzenie drogie i dość skomplikowane, tak że nie zostało wykorzystane w prototypie kolejnej wersji STB-3 i później w czołgach seryjnych.

Karabin maszynowy na wieży, który mógł być obsługiwany z wnętrza zamkniętego przedziału bojowego został zastąpiony tradycyjnym; zmieniono nieznacznie kształt wieży, wydłużając m.in. niszę w jej tylnej części.
W 1973 roku ukończonobudowę prototypu kolejnej, ostatecznej już wersji STB-6, który stał się bezpośrednim poprzednikiem czołgów seryjnych.

Produkcję pierwszej serii 225 wozów rozpoczęto pod koniec 1975 roku i zakończono na początku 1980. Pod koniec 1991 roku dysponowały one liczbą 873 wozów.
Wszystkie wyprodukowane czołgi stanowią uzbrojenie wojsk lądowych japońskich sił samoobrony. Kadłub Typu-74 w całości wykonany jest metodą spawania z walcowanych płyt stalowych i przypomina nieco kadłub amerykańskiego M-60, z tym,
że opancerzenie jest nieco cieńsze. Stalowa wieża jest w całości odlewana i jest znacznie bardziej płaska niż w M-60. Również pancerz wieży jest nieco cieńszy- do 110 mm.
Małe jest więc pole przekroju czołowego wozu, lecz przestrzeń wewnątrz przedziału bojowego jest również ograniczona. Armata (brytyjska 105 mm typu L-7) zainstalowana jest nisko, prawie u podstawy wieży i z tego powodu zakresjej wychyleń w pionie (elewacji) jest normalnie niewielki: od -6° do + 9°.
Problem ten udało się jednak rozwiązać inaczej - podobnie jak w szwedzkim Strv-I03 przez zastosowanie hydropneumatycznego zawieszenia kół jezdnych (pięć par), z płynnie zmienianym ciśnieniem oleju w amortyzatorach.
Dzięki temu kierowcamoże pochylać kadłub w przód, do tyłu lub nawet na boki, przez co zakres wychyleń armaty w pionie ulega zwiększeniu o 80% do wartości od -12" do + 15°. Pozwala to dostosować położenie kadłuba i wieży do kształtu terenu (np. podczas prowadzenia ognia ze stoku lub zza przeszkody terenowej).
Na otwartej przestrzeni prześwit i wysokość czołgu może zostać z tych samych względów zmniejszona aż o 0,45 m. Z armaty można strzelać wszystkimi zaprojektowanymi dla niej typami pocisków, przy czym do połowy lat osiemdziesiątych były to głównie pociski rdzeniowe podkalibrowe stabilizowane obrotowoi przeciwpancerne-burzące odkształcalne, oba o przebijalności i celnościuznawanej obecnie za niewystarczającą.

W 1984 roku poinformowano o rozpoczęciu wprowadzania amerykańskiej amunicji z pociskami podkalibrowymi-rdzeniowymi stabilizowanymi brzechwowe typu M-735.
Są one produkowane na licencji w zakładach Daikin Industry. W czołgu przewożonych jest 55 nabojów do armaty, z czego czternaście w wieży.
Aby można było umieścićarmatę nisko w wieży o małym przekroju, opracowano dla niej nowy, koncentryczny oporopowrotnik.

ImageCzołg wyposażony jest w pełny elektronicznysystem kierowania ogniem z przelicznikiem balistycznym firmy MitsubishiBlectric (same czołgi produkowane są przez zakłady przemysłu ciężkiego tegoSamego koncernu). Dzienno-nocny, wyposażony w
noktowizor, celownik dowódcy typu J-3 zainstalowany jest na niewielkiej wieżyczce zamontowanej w stropie wieży i wraz z nią może być obracany w poziomie w zakresie 360" niezależnie od położenia armaty. W czasie jazdy, wraz z armatą jest stabilizowany w dwóch płaszczyznach i jest sprzężony z dalmierzem laserowym.
Celowniczy posiada starszą wersję takiego samego celownika, również o powiększeniach lx lub 8x, lecz bez dalmierza laserowego. Stanowisko kierowcyznajduje się w przedniej części kadłuba, po lewej stronie. Uzupełnieniemuzbrojenia głównego są dwa karabiny maszynowe: jeden kalibru 7,62 mm sprzężony z armatą (z przodu wieży) i zainstalowany obrotowo przy włazie dowódcy Browning M2-HB kalibru 12,7 mm oraz dwa bloki po trzy wyrzutnie granatów dymnych, zamocowane na stałe po bokach wieży.
Układ sterowania obrotem wieży i wychyleniem armaty w pionie jest całkowicie elektryczny- nieco bardziej skomplikowany od hydraulicznego, lecz bezpieczniejszy dlaz ałogi w wypadku trafienia ze względu na brak cieczy pod wysokim ciśnieniem.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.