Arjun [Indie] - Pancerni.net Arjun [Indie] - Pancerni.net
Pancerni.net
czwartek, 17 sierpień 2017
Start arrow Czołgi arrow Arjun [Indie]
Arjun [Indie] PDF E-mail
ImageOdwołując się do doświadczeń z 1971 (wojny Indo-Pakistańskiej w 1971r)- ograniczenia swych jednostek pancernych w nieprzyjaznych pustynnych regionach Rajasthanu, północno-zachodniego stanu graniczącego z Pakistanem, Indie postanowiy uruchomić własny projekt czołgu głównego.

Koncepcja Arjun (nazwa mitycznego księcia hinduskiego) powstała już w 1974r. Opracowaniem czołgu zajeły się Instytut Rozwoju i Produkcji Wozów Bojowych i Organizacja Rozwoju Broni Obronnej.
Arjun miałby armatę gwintowaną kal. 120 mm własnej produkcji, niemiecki silnik diesla typu MTU oraz skomputeryzowany system kierowania ogniem z laserowym dalmierzem.
Jeden z pierwszych prototypów został pokazamny w kwietniu 1985 roku z innymi pojazdami przechodzącymi próby. Swego czasu głoszono iż pojazd ten wyposażony jest w gładkolufowe działo 120 mm i silnik MTU mocy 1400 KM.
Zakładano, że pojazd waży ok. 50 ton i kosztuje $1,6mln dolarów.
Koszt rozwoju czołgu wzrósł o 500% do końca lat 80'tych i ostatecznie czołg w wyglądzie podobny jest do niemieckiego Leopardu 2 choć pojazdu Arjun z powodu stale rosnących kosztów może nie czekać zbyt świetlna przysłość.
Pakistańsko-Ukraińska umowa zawarta w 1995 o przekazaniu dla Pakistanu kilkuset pojazdów T-85 wywołała zamieszanie wśród ludzi zajmujących się rozwojem czołgu Arjun. 19 stycznia 1996, Arjun został oficjalnie przekazany do produkcji seryjnej.

Porównywalny w osiągach do czołgów M1 Abrams, Leopard 2 i Leclerc, 59 tonowy Arjun osiaga prędkość 70km/h i 40km/h w terenie dzięki silnikowi MTU 838 Ka 501 Diesel o mocy 1400KM.
Załogę pojazdu chroni kompozytowy pancerz własnej produkcji typu ‘Kanchan’, automatyczny system przeciwpożarowy i układ ochrony ABC zaprojektowany przez firmę Bhabha Atomic Research Center.

120 mm gwintowana armata skonstruowana ze stali ESR posiada także przedmuchiwacz i termoizolator lufy zapobiegający wyginaniu się podczas wysokich temperatur wystrzału.
Niektóre pociski do działa posiadają krótką fazę rakietową dla zwiększenia prędkości wylotowej i zwiększoną penetrację. W dodatku trwają prace nad pociskiem do zwalczania nisko latających helikopterów.

Uzbrojenie uzupełnia prawdopodobnie km współosiowy PKT kal. 7,62mm i wkm PLOT 12,7mm NSWT.

System kierowania ogniem Arjun składa się z laserowego dalmierza, komputera czołg Arjun balistycznego, termowizyjnego przyrządu obserwacji nocnej, stabilizowanego, panoramicznego peryskopu dowódcy, oraz celownika teleskopowego.
Laserowy dalmierz LRF (zintegrowany z sprzętem obserwacyjnym działonowgo) ma zasięg blisko 10km, termowizor (wykrywa cel z 5,5km, identyfikacja następuje już z 2,5km). System kontroli ognia wozu Arjun umożliwia strzelanie w jeździe co
jest dużym postępem dla armii Indyjskiej.

ImagePodwozie i układ jezdny czołgu Arjun składa się z 1400 konnego silnika MTU 838 Ka 501 Diesel i hydromechanicznej przekładni biegów, kół nośnych opartych na zawieszeniu hydropneumatycznym, zintegrowanego systemu paliwowego,
zaawansowanej instalacji elektrycznej oraz innych urządzeń specjalnych jak automatyczny system p-poż.
Podwozie sfabrykowane jest z walcowanej płyty stalowej wykorzystując nowoczesne metody spawania.

Pancerz przedni z wielowarstwowego materiału Kanchan umieszczony jest między stalowymi płytami. Zewnętrzne zawieszenie
hydropneumatyczne umożliwia zmianę prześwitu pojazdu i płynną jazdę w nierównym terenie.
Składa sie ono z tłoku i cylindra wypełnionego olejem i gazem którego sciśliwość amortyzuje wstrząsy. Obudowa tego zawieszenia jest dokładnie uszczelniona zapobiegając w ten sposób wdzieraniu się wody i kurzu w trudnym terenie.
Gąsienice są metalowe, jednogrzebieniowe z zazębieniem cewkowym i wymiennymi wkładkami gumowymi.

Zintegrowany system przeciwpożarowy jest sprzętem najnowszej generacji.
Układ zdolny jest stłumić eksplozje/ogień węglowodorowy spowodowany bezpośrednim trafieniem, lub awarią silnika czy systemu elektrycznego.
Cały system składa się czujników na podczerwień rozmiesczonych odpowiednio po przedziale bojowym, termicznego detektora oraz systemu gaśnic typu Halon-1301.
System potrafi wykryć i ugasić wybuch lub płomień węglowodorowy w przeciągu 200 milisekund, a w przedziale silnikowym do 15s zwiększając w ten sposób bepieczeństwo załogi i efektywność pojazdu.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.