M 48 [USA] - Pancerni.net M 48 [USA] - Pancerni.net
Pancerni.net
niedziela, 30 kwiecień 2017
Start arrow Czołgi arrow M 48 [USA]
M 48 [USA] PDF E-mail
Image
iemiecka wersja M48A2 oznaczona M48A2GA2
Amerykański czołg podstawowy, opracowany pod koniec lat czterdziestych przez Detroit Tank Arsenal i Chrysler Corporation, produkowany seryjnie w kilku firmach: Chrysler, General Motors Corporation, Ford Motor Company i Alco Products. Pierwszy egzemplarz czołgu "ochrzcił" w 1952 roku syn generała Pattona - George S. Patton - junior.
M48 ma przedział kierowania z przodu, bojowy - w środku i napędowy - z tyłu kadłuba. Załoga składa się z czterech żołnierzy: dowódcy,
działonowego, ładowniczego i kierowcy.
Kadłub czołgu i wieżę wykonano technologią odlewania. Grubość pancerza w części czołowej wynosi od 100 do 120 mm, po bokach - od 51 do 76 mm, z tyłu - 44 mm, a dna - do 63 mm. Natomiast grubość przedniej ściany wieży wynosi około 110 mm, jej boków - do 76 mm, tylnej ściany - do 50 mm, a stropu - około 25 mm.
Uzbrojenie główne czołgu: 90 mm armata z bruzdowanym przewodem lufy M41 (o trwałości około 700 strzałów), wyposażona w przedmuchiwacz przewodu lufy i hamulec wylotowy. M48 nie ma systemu stabilizacji uzbrojenia.
Naprowadzanie armaty w obu płaszczyznach odbywa się za pomocą układów elektrohydraulicznych. Z armaty ogień może prowadzić zarówno działonowy, jak i dowódca.
Do strzelania z M41 stosuje się naboje scalone m.in. z pociskiem: przeciwpancernym z czepcem ochronnym ze smugaczem M82, przeciwpancernym smugowym M77 i M318, odłamkowo-burzącym ze smugaczem M71, kumulacyjnym M348A1 i M431, zapalającym M336 i M337 oraz dymnym M313. W późniejszym okresie belgijska firma MECAR we współpracy z izraelską firmą Israel Military Industries opracowały nowy nabój z pociskiem przeciwpancernym podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z oddzielającym się sabotem, który zaczęto stosować w 90 mm armatach czołgów M48 i M47 (zasięg ognia skutecznego przy wykorzystaniu tej amunicji wzrósł do około 2000 m).
Stanowisko działonowego wyposażono w dzienny celownik teleskopowy sprzężony z armatą i peryskop (oba o powiększeniu 8x), natomiast
stanowisko dowódcy - w dalmierz optyczny, który umożliwia pomiar odległości do 4400 m, przy powiększeniu 10x.

Uzbrojenie dodatkowe czołgu składa się z: 7,62 mm sprzężonego karabinu maszynowego M73 lub M1919A4E1 i 12,7 mm przeciwlotniczego karabinu maszynowego Browning M2HB, zamontowanego obok wieżyczki dowódcy.

W czołgu zastosowano silnik o zapłonie iskrowym AV-1790-5B/7/7B/7C (Continental). Jest to zespół dwunastocylindrowy, w układzie V, chłodzony powietrzem, o mocy 595 kW przy 2800 obr./min.
Układ napędowy CD-500-4/4A/4B zawiera przekładnię hydrokinetyczną, planetarną skrzynię biegów i mechanizm skrętu.
Układ jezdny M48 posiada z dwanaście (2x6) podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, koła napędowe (umieszczone z tyłu kadłuba), koła napinające (z przodu), dziesięć (2x5) rolek podtrzymujących + dwie taśmy gąsienicowe.
Indywidualne zawieszenie zawiera wałki skrętne, wahacze oraz amortyzatory hydrauliczne przy pierwszej, drugiej i szóstej parze kół nośnych.
Czołg wyposażono w układ ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia, podgrzewacz przedziału bojowego, układ przeciwpożarowy w przedziale napędowym i urządzenie filtrowentylacyjne.
Na bazie czołgu M48 opracowano serię pojazdów specjalizowanych, m.in.: wóz zabezpieczenia technicznego M88 i most samobieżny.
M48 był wielokrotnie modyfikowany i udoskonalany. Po pierwszej modernizacji czołg otrzymał oznaczenie M48A1, a główne modernizacje dotyczyły zastosowania nowego hamulca wylotowego armaty, nowego mechanizmu naciągu gąsienic i obrotowej wieżyczki dowódcy, oznaczonej M1, wyposażonej w 12,7 mm karabin maszynowy.
Image
Super M48
W 1954 roku firma Alco Products Incorporated rozpoczęła drugą modernizację czołgu, po zakończeniu której firma Chrysler, w 1956 roku, uruchomiła produkcję czołgów M48A2. W zmodernizowanych wozach zastosowano silnik benzynowy AV-1790-8 (z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 606 kW przy 2800 obr./min) i zmodyfikowany układ napędowy CD-850-5 (maksymalna prędkość jazdy wzrosła do 48 km/h), zwiększono pojemność zbiorników paliwa do 1268 l (w związku z czym zasięg jazdy wzrósł do 258 km) i liczbę przewożonej amunicji (armatniej - do 64 nabojów, kalibru 12,7 mm - do 1365 nabojów) oraz zmieniono kształt tylnej części kadłuba, wprowadzając podwójne drzwi pancerne (podobnie jak w czołgu Patton M60), a górne gałęzie gąsienic podparto na trzech rolkach (a nie pięciu, jak w M48).
Czołgi M48A2, wyposażone w nowy dalmierz optyczny M13A1 i pozbawione dodatkowej rolki do napinania każdej gąsienicy, oznaczono M48A2C.
W 1967 roku rozpoczęto modernizację czołgów M48A1 do wersji M48A3, podczas której wyposażono je m.in. w: wieżyczkę dowódcy M1G305, silnik wysokoprężny AVDS-1790-2A (o mocy 551 kW) i układ napędowy CD-850-6.
Zastosowano także nowe elementy systemu kierowania ogniem oraz dalmierz optyczny M17B1C i celownik teleskopowy M105 na stanowisku działonowego. Do wersji M48A3 przebudowano około 1600 czołgów M48A1.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.