Merkawa Mk [Izrael] - Pancerni.net Merkawa Mk [Izrael] - Pancerni.net
Pancerni.net
sobota, 25 marzec 2017
Start arrow Czołgi arrow Merkawa Mk [Izrael]
Merkawa Mk [Izrael] PDF E-mail
ImageRodzina izraelskich czołgów podstawowych, składająca się z wersji: Mk 1, Mk 2 i Mk 3. Merkawę (tzn. Rydwan) Mk 1 opracowano od podstaw, w zespole kierowanym przez generała I. Tala, w ciągu około 10 lat, przy znacznej pomocy finansowej USA, i wprowadzono do uzbrojenia armii izraelskiej pod koniec lat siedemdziesiątych.
Merkawa Mk 1 charakteryzuje się rzadko obecnie stosowanym ogólnym układem konstrukcyjnym; ma przedział napędowy w przedniej części czołgu, a za nim - przedział kierowania i bojowy.

Uzbrojenie główne wozu stanowi 105 mm armata M68 z bruzdowanym przewodem lufy (amerykańska wersja brytyjskiej armaty L7 firmy Royal Ordnance Factory), wyposażona w izraelską osłonę termoizolacyjną i przedmuchiwacz. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach za pomocą układu amerykańskiej firmy Cadillac Gage. W czołgu zastosowano system kierowania ogniem Matador 1, zawierający m.in. przelicznik balistyczny, dalmierz laserowy oraz pasywne przyrządy obserwacji nocnej. W razie potrzeby ogień z armaty może samodzielnie prowadzić dowódca czołgu. Amunicja armatnia znajduje się w tylnej części kadłuba, w ognioodpornych pojemnikach.
Uzbrojenie dodatkowe stanowią: trzy 7,62 mm karabiny maszynowe MAG (dwa mocowane na wieży, jeden sprzężony z armatą) oraz 60 mm moździerz Commando Soltam.

Merkawa Mk 1 jest napędzany amerykańskim silnikiem AVDS-1790-6A o pojemności 29,34 dm3 (Teledyne Continental) i mocy 670 kW przy 2400 obr./min. Jest to jednostka o zapłonie samoczynnym, dwunastocylindrowa, w układzie V, chłodzona powietrzem. Czas rozpędzania czołgu od 0 do 32 km/h wynosi 13 s.

Hydromechaniczny układ napędowy CD-850-6BX, o podwójnym doprowadzeniu mocy, z różnicowymi mechanizmami skrętu, wykonano w postaci zintegrowanego bloku.
Indywidualne zawieszenie zawiera 12 kół nośnych, wahaczy i sprężyn śrubowych oraz 6 amortyzatorów hydraulicznych.Merkawa Mk 2

Kadłub czołgu składa się z elementów odlewanych oraz płyt pancernych. Jego boki są dodatkowo chronione przez metalowe fartuchy kończące się w pobliżu osi kół nośnych. W tylnej ścianie kadłuba umieszczono dwuczęściowe drzwi pancerne, umożliwiające załodze zajmowanie miejsc lub opuszczanie czołgu oraz ułatwiają uzupełnianie amunicji. Po wyjęciu z tylnej części kadłuba znacznej części amunicji możliwe jest przewożenie kilku żołnierzy lub czterech rannych.

W 1983 roku przedstawiono nowszą wersję czołgu Merkawa Mk 1, oznaczoną Merkawa Mk 2, w której zamontowano zmodyfikowany system kierowania ogniem i nowy układ napędowy (konstrukcji izraelskiej), pokryto znaczną powierzchnię wieży dodatkowym pancerzem, przekonstruowano boczne fartuchy, dodano hydrauliczne ograniczniki ugięć zawieszenia. Pozostałe zespoły nie uległy większym zmianom.

Do strzelania ze 105 mm armaty czołgów wersji Mk 1 i Mk 2 stosuje się naboje scalone z pociskami przeciwpancernymi: kumulacyjnymi (HEAT), podkalibrowymi (APFSDS-T) i plastycznymi (HESH).

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych armię izraelską zaczęto wyposażać w kolejną wersję czołgu, oznaczoną Merkawa Mk 3, w której większość zespołów skonstruowano i wyprodukowano w Izraelu. Ogólny układ konstrukcyjny czołgu pozostał jednak taki sam, jak w wersji Mk 1 i Mk 2.

W Merkawie Mk 3 zastosowano nową, gładkolufową, armatę kalibru 120 mm, do której opracowano naboje scalone z przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi (APFSDS-T). Możliwe jest także prowadzenie ognia standardowymi nabojami NATO kalibru 120 mm. Każdy nabój umieszczono w ognioodpornym pojemniku. Demontaż lufy armaty nie wymaga podnoszenia wieży, a demontaż przedmuchiwacza - zdejmowania całej osłony termoizolacyjnej lufy.

Image
Merkawa Mk 3
W Mk 3 zamontowano nowocześniejszy, w porównaniu z Mk 1 i Mk 2, system kierowania ogniem (Matador Mk 3), nowe dzienno-nocne przyrządy obserwacyjno-celownicze i czujniki wykrywające opromieniowanie pojazdu laserem, a w miejsce dotychczasowego elektrohydraulicznego układu sterowania wieżą i armatą wprowadzono układ całkowicie elektryczny. Dowódca może korzystać z przyrządów obserwacyjnych działonowego ze swojego miejsca, jak również samodzielnie prowadzić ogień z armaty.

W czołgu zastosowano nową wersję dotychczas wykorzystywanego silnika (AVDS-1790-9AR, o mocy 895 kW przy 2400 obr./min) i hydromechaniczny zintegrowany układ napędowy rodzimej konstrukcji. Czas rozpędzania Merkawy Mk 3 od 0 do 32 km/h wynosi 10 s.
Gruntownie przekonstruowano zawieszenie pojazdu. Rolę elementów sprężystych nadal spełniają sprężyny śrubowe, ale wszystkie dwanaście kół nośnych połączono z kadłubem wahaczami wleczonymi. Ugięcie dynamiczne zawieszenia wynosi około 300 mm (Mk 1 i Mk 2 - 210 mm), a sumaryczne blisko 600 mm. Montowane są również hydrauliczne ograniczniki przemieszczeń kół nośnych względem kadłuba.
Merkawa Mk 3 był pierwszym seryjnie produkowanym czołgiem z wymiennymi elementami opancerzenia wieży i kadłuba.
Upraszcza to remont oraz umożliwia szybką modernizację wozu po opracowaniu nowocześniejszego pancerza.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.