doradca finansowy - Prezentacje maturalne - Podłogi drewniane gdańsk a może podłogi drewniane Gdańsk - W wielu miejscach często stosuje się bardziej uniwersalne meble trudniejsze do zniszczenia. Stół metalowy jest bardzo wytrzymały i stosuje się go w miejscach, które wymagają twardych materiałów. - wrzody żołądka dieta - www.gdy-zachoruje-dziecko.com - Najpopularniejsze Projekty domów jednorodzinnych. - - tiry - Removals London - kurs języka html - trening twórczości - wiśnie w żelu - http://gierki-internetowe.blogspot.com - obrączki
T-72 [ZSRR]: Strona 2 - Pancerni.net T-72 [ZSRR]: Strona 2 - Pancerni.net
Pancerni.net
piątek, 25 lipiec 2014
Start arrow Czołgi arrow T-72 [ZSRR]
T-72 [ZSRR] PDF E-mail

Była to wersja przeznaczona do sprzedaży do innych państw oraz produkcji licencyjnej;
T 72B: wzmocniono opancerzenie czołgu: w przedniej części kadłuba dodano płytę stalową grubości 16 mm oraz nowa, odlewana wieża z pancerzem z rdzeniem piaskowym wewnątrz odlewu, dodano wykładzinę antyradiacyjną, nowe granaty dymne kompleksu TUCZA, nowy silnik W 84 o mocy 618 kW (825 KM), wzmocniono zawieszenie. Budowano też wersję dowódczą oznaczoną T 72BK;
T 72S: (oznaczane też T 72MS lub T 72M 1M) zastosowano nową armatę 2 A 46 M1, zastosowano system wystrzeliwanych z armaty przeciwpancernych pocisków kierowanych kompleksu 9 K 120 SWIR (zasięg ppk 5000 m, przebijalność 750 mm jednorodnej płyty pancernej, dwie głowice kumulacyjne, czas dolotu na maksymalna odległość 8 s, masa pocisku 17.2 kg), zamontowano nowy układ stabilizacji armaty, nowe przyrządy obserwacyjno-celownicze działonowego, wzmocnione zawieszenie.
Na bazie elementów czołgu T 72 opracowano pojazdy pomocnicze:
MTU 72: most samobieżny, umożliwia przekraczanie przeszkód o szerokości 20 m pojazdom o masie do 60 t;
BREM 1, BREM 2: wozy zabezpieczenia technicznego;
IMR opancerzony wóz saperski

Czołgi T 72 produkowano na licencji w Polsce, Jugosławii, Czechosłowacji oraz Indiach. W krajach tych powstały też modernizacje wozu. W Jugosławii już w latach 82-83 opracowano pojazd M 84 później M 84A, w Polsce powstał PT 91, na Słowacji T 72 MODERNA, na Ukrainie powstał T 72 BANAN.

Wozy T 72 są używane w wielu państwach (liczba sztuk w 1996 roku): Algieria (300), Bułgaria (300), Czechy (550), Finlandia (170), Indie (1400), Irak (300), Iran (150), Libia (150), Polska, Rosja (9000), Rumunia, Słowacja (270), Słowenia, Syria (1500), Węgry (125). Wojsko Polskie czołg przyjęło na wyposażenie w 1978 r. Początkowo były to wozy sprowadzane z ZSRR, później podjęto produkcje licencyjną. Polskie biura konstrukcyjne opracowały modernizacje T 72 oznaczoną PT 91 TWARDY. Obecnie na stanie jest 762 sztuki T 72M oraz 116 PT 91.
Czołg T 72 w armii ZSRR zastąpił T 64. Wóz powtarza koncepcje konstrukcyjne swojego poprzednika. Prace nad T 72 rozpoczęto prawie równolegle z wprowadzaniem T 64 do jednostek bojowych. Było to spowodowane kłopotami z produkcją i użytkowaniem T 64 który zawierał wiele nowatorskich i skomplikowanych podzespołów (np. silnik). T 72 przejął wiele wad swego poprzednika. Image
Jest bardzo wrażliwy na wybuchy min przeciwdennych (magazyn amunicji w podłodze w razie wybuchu miny może eksplodować kompletnie niszcząc czołg), kierowca ma złą widoczność ze swego stanowiska co utrudnia mu jazdę (dysponuje do obserwacji tylko jednym peryskopem o wąskim polu widzenia). Dużą wadą czołgu był przestażały układ napędowy (silnik wywodził się z jednostki napędowej czołgu T 34). Początkowo T 72 miał być wozem przejściowym do czas opracowania nowej konstrukcji. Jednak tak się nie stało i T 72 stał się podstawowym czołgiem rosyjskich sił pancernych i armii państw Układu Warszawskiego.
T-72 był czołgiem szeroko eksportowanym na cały świat. W wielu krajach byłego Układu Warszawskiego powstawały jego nowe wersje i modyfikacje. W Jugosławi powstał M-84 ze znacznie mocniejszym silnikem o mocy 1000 KM. W Rumunii powstał silniej opancerzony TR-125. W Polsce zaś zaprojektowano PT-91 Twardy będący modyfikacją T-72M1. Posiada min.: opracowany w Polsce pancerz reaktywny Erawa-1, cztery czujniki ostrzegające o namierzeniu czołgu laserem OBRA i nowy skomputeryzowany system kontroli ogniem.T-72M

Warianty

-  T-72 "Urał" (Objekt 172M; 1973 r.)
-  T-72K - czołg dowodzenia na bazie T-72, dodatkowa radiostacja R-130M
-  Objekt 172-2M "Bawół" - opracowana na początku lat 70. modernizacja T-72; pancerz kadłuba pod kątem 30 stopni, całkowicie metalowe fartuchy chroniące boki kadłuba, ekrany pancerne osłaniające wieżę, jednostka ognia zwiększona do 45 nabojów, zmodyfikowane zawieszenie, wyrzutnie granatów dymnych, silnik 840 KM
-  T-72 (Objekt 172M-E,-E1;) - wariant eksportowy, czasem określany jako T-72G
-  T-72 "Urał-1" (Objekt 172M1; 1976 r.) - armata 2A46, nowy pancerz wieży z wkładami korundowymi
-  T-72A (Objekt 176; 1979 r.) - system kierowania ogniem i dalmierz laserowy TPD-K1, nowy pancerz wieży z wkładami piaskowymi ("Dolly Parton"); w latach 80. przód kadłuba wzmocniony 17 mm płytą ze stali o podwyższonej twardości
-  T-72AK (Objekt 176K) - czołg dowodzenia na bazie T-72A
-  T-72AW - T-72A z pancerzem reaktywnym Kontakt-1
-  T-72B (Objekt 184; 1985 r.) - system kierowania ogniem 1A40-1, system 9K120 dający możliwość wystrzeliwania czołgowych ppk 9M119, nowa armata 2A46M i układ stabilizacji, wzmocniony pancerz wieży (typu NERA "Super Dolly Parton") i kadłuba, silnik W-84-1 o mocy 618 kW/840 KM; kolejne serie wozów dopancerzane pancerzem reaktywnym Kontakt-1, czasem określane (niepoprawnie) jako T-72BW
-  T-72B1 (Objekt 184-1) - odmiana T-72B pozbawiona możliwości wystrzeliwania czołgowych ppk
-  T-72B1K (Objekt 184K-1) - czołg dowodzenia na bazie T-72B1
-  T-72BK (Objekt 184K) - czołg dowodzenia na bazie T-72B
-  T-72BM (Objekt 187; 1988 r.) - wersja rozwojowa T-72B z pancerzem reaktywnym II generacji Kontakt-5
-  T-72BU (Objekt 188; 1993 r.) - pierwotne oznaczenie T-90

Google Ads
Wiadomości Wprost
Serwery tani hosting konta   zdjęcia fotomodelki portfolia   windsurfing obozy żeglarskie jachty   Kredyty Zabobrze  

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.