Rekrutacja Social Media - Bet At Home - wzorki na paznokcie - makijaż permanentny wrocław - Język angielski - deweloperzy wrocław - tiry - kabiny dla palaczy - Odchudzanie skuteczne - Bindownice - rodos sierpień - blc4u opinioes - Long Distance Calling Cards - Życzenia urodzinowe - Punktowa Mafia kradnij punkty.
BTR-60 [ZSRR] - Pancerni.net BTR-60 [ZSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
środa, 17 grudzień 2014
BTR-60 [ZSRR] PDF E-mail
Image
wóz dowódczy armi CSRL
BTR 60P rosyjski kołowy transporter opancerzony, powstał w drugiej połowie lat pięćdziesiątych jako następca BTR 152. Prototyp o nazwie GAZ 49 powstał w Biurze Konstrukcyjnym Diedkowa w latach 1957-1958. W 1959 roku oficjalnie został przyjęty na uzbrojenie armii ZSRR jako BTR 60P.

Konstrukcja BTR 60P była przełomowa, zrywała całkowicie ze swoim poprzednikiem BTR 152. Transporter został zbudowany w układzie napędowym 8x8. Z przodu samonośnego, otwartego nadwozia (pozbawionego stropu) znajduje się przedział kierowania, za nim desantowy i ostatni napędowy. Kadłub wykonano ze spawanych blach stalowych, w części czołowej o grubości 7 mm nachylonych pod kątem 86o i 9 mm nachylonych pod kątem 47o. Pozostałe blachy maja grubość 5-7 mm. Opancerzenie transportera chroni jedynie przed pociskami z broni małokalibrowej i odłamkami granatów.

W przedziale kierowania swoje stanowiska mają dwaj żołnierze: z lewej strony kierowca, z prawej dowódca. Teren przed sobą obserwują przez dwie, durze, pancerne szyby, które w warunkach bojowych można zakryć stalowymi pokrywami ze szczelinami obserwacyjnymi. Przestrzeń po bokach pojazdu obserwują przez peryskopy. W nocy korzystają z urządzeń aktywnej obserwacji nocnej: dowódca z przyrządu TKN 1, a kierowca TWN 2. Przedział desantowy mieści dwunastu żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Ich przedział jest pozbawiony stropu na całej długości. Jest to jedyna możliwość zajmowania przez nich miejsc. W razie złych warunków atmosferycznych nad przedziałem desantowym montowano brezentową opończę. W burtach pojazdu umieszczono 6 otworów strzelniczych do prowadzenia ognia z wnętrza przez żołnierzy desantu.

Uzbrojenie pojazdu jest typowe dla transporterów opancerzonych tamtych lat. Stanowi je karabin maszynowy SGMT kalibru 7.62 mm osadzony w nieosłoniętej obrotnicy na stropie w przedniej części kadłuba. Zapas amunicji wynosi 2000 sztuk.

Do napędu transportera zamontowano obok siebie, w przedziale napędowym z tyłu pojazdu, dwa silniki benzynowe GAZ 49B. Każdy z silników rozwija moc 66 kW (90 KM) przy 3400 obr/min. Współczynnik mocy jednostkowej wynosi 13 kW/t. Każdy z silników napędza dwie osie: prawy druga i czwarta, lewy silnik pierwszą i trzecią. W układzie przeniesienia napędu zastosowano: dwa suche,jednotarczowe sprzęgła, dwie skrzynie biegów, dwie skrzynie redukcyjne oraz mechanizmy różnicowe w każdej osi. Kierowca ma do dyspozycji cztery biegi do przodu i jeden wsteczny.
Transporter został zbudowany w układzie napędowym 8x8. Każda z osi zawieszona jest na poprzecznie montowanych wałkach skrętnych. Koła pierwszych dwóch osi współpracują z dwoma amortyzatorami hydraulicznymi, koła trzeciej i czwartej osi z jednym amortyzatorem. Kierowane są dwie przednie pary kół.

BTR 60P wyposażono w przyrządy obserwacji nocnej, radiostację dowódcy R 113, oraz układ centralnego pompowania kół. Transporter opancerzony BTR 60P jest pojazdem pływającym. Napęd na wodzie zapewniają tunelowe pędniki wody, umieszczone w tylniej części nadwozia.
Image
BTR-60 w malowaniu zimowym

W okresie produkcji transportera BTR 60P powstało kilka wersji:

BTR 60PA: powstał około 1963 roku, wprowadzono pancerny strop z czterema pokrywami: dwa włazy nad dowódcą i kierowcą, w środkowej części dla strzelca karabinu maszynowego i w tylnej części duży właz dla żołnierzy desantu, zastosowano nowy karabin maszynowy PKB kalibru 7.62 mm, jednak nadal strzelec był pozbawiony osłony podczas prowadzenia ognia. Zamontowano tez układ ochrony przed bronią masowego rażenia. Transporter przy niezmienionych wymiarach przedziału desantowego został przystosowany do przewozu dziesięciu żołnierzy co poprawiło zdecydowanie warunki prowadzenia działań bojowych;
BTR 60PA 1: wprowadzony w 1965 roku, nowa instalacja elektryczna i nowa radiostacja R 123, wyprodukowano małą liczbę tych wozów;
BTR 60PB: powstał w 1966 roku, wzmocniono opancerzenie transportera: przód kadłuba był odporny na pociski kalibru 7.62 mm wystrzeliwane z dowolnej odległości, boki, strop i tył były odporne na pociski takiego samego kalibru ale wystrzeliwane z odległości powyżej 100 m. Wnętrze transportera wyłożono wykładzino antyradiacyjną. Znacznie wzmocniono siłę ogniową transportera montując wieżę przejęto z samochodu pancernego BRDM 2 uzbrojoną w dwa sprzężone karabiny: KPWT kalibru 14.5 mm z zapasem 500 sztuk amunicji i PKT kalibru 7.62 mm z zapasem 2000 sztuk amunicji. Strzelec prowadził ogień za pomocą celownika optycznego PP 61 A. Napęd wieży był ręczny, zakres naprowadzania wynosił w płaszczyźnie poziomej 360o, a w pionowej od -4o do +30o. Ponieważ wieża uniemożliwiała żołnierzom desantu korzystanie z włazu w stropie kadłuba, w ścianach bocznych wykonano drzwi. Zmniejszono też liczbę żołnierzy desantu do 8.
Na przestrzeni lat transportery rodziny BTR 60P stały się podstawą opracowania wielu wersji specjalistycznych: dowódczych, rozpoznania i kierowania ogniem artylerii, łączności i wozy zabezpieczenia technicznego.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Serwery tani hosting konta   zdjęcia fotomodelki portfolia   windsurfing obozy żeglarskie jachty   Kredyty Zabobrze  

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.