doradca finansowy - Prezentacje maturalne - Podłogi drewniane gdańsk a może podłogi drewniane Gdańsk - W wielu miejscach często stosuje się bardziej uniwersalne meble trudniejsze do zniszczenia. Stół metalowy jest bardzo wytrzymały i stosuje się go w miejscach, które wymagają twardych materiałów. - wrzody żołądka dieta - www.gdy-zachoruje-dziecko.com - Najpopularniejsze Projekty domów jednorodzinnych. - - tiry - Removals London - kurs języka html - trening twórczości - wiśnie w żelu - http://gierki-internetowe.blogspot.com - obrączki
WZT-2 [Polska] - Pancerni.net WZT-2 [Polska] - Pancerni.net
Pancerni.net
czwartek, 24 kwiecień 2014
Start arrow Wozy specjalne arrow WZT-2 [Polska]
WZT-2 [Polska] PDF E-mail
ImageWóz WZT-2 (Wóz Zabezpieczenia Technicznego) jest konstrukcją lat siedemdziesiątych technicznego stanowi kontynuację wozów technicznych polskiej konstrukcji.
WZT-2 został skonstruowany przez polskich inżynierów z Gliwic z przeznaczeniem do zabezpieczenia technicznego czołgów z rodziny T-55/T-55A. Jest to oryginalny polski projekt ,który w momencie wejścia do wyposażenia (1973 r.) był bardzo nowoczesny iprawdopodobnie najlepszy nie tylko w Układzie Warszawskim, ale także na świecie.
Do dzisiaj spełnia on wymagania stawiane przed pojazdami ARV w NATO (oczywiście w swojej klasie).
Warto zauważyć,że w armiach państw Sojuszu ciągniki pancerne są jeszcze wykorzystywane przez wiele lat po wycofaniu sprzętu, do zabezpieczenia którego były przeznaczone. Przykładem jest: amerykański M-88 służący do obsługi czołgów M-48 i M-60, a także niemiecki BPz-2 Bergepanzer dla czołgów Leopard-1. Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 jest szybkobieżnym pojazdem opancerzonym, zbudowanym na podwoziu czołgu T-55, przeznaczonym do ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy technicznej pojazdom gąsienicowym, uszkodzonym na polu walki, wykonywania prac montażowo-demontażowych z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, wykonywania remontów pojazdów, a także udzielania załogom wozów bojowych pierwszej pomocy medycznej i ewakuacji rannych z pola walki (3 rannych w pozycji leżącej). Pojazd jest przystosowany do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie (po przygotowaniu). Ma silnik W-55W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min.
Uzbrojenie wozu składa się m.in. z 12,7 mm wielkokalibrowego karabinu maszynowego wz.1938 DSzK i ręcznego granatnika przeciwpancernego RPG-7. WZT-2 jest wyposażony m.in. w dwie radiostacje R-123M, telefon wewnętrzny R-124, dźwig uruchamiany hydraulicznie (z napędem od silnika czołgu), co znacznie rozszerza zakres możliwości użytkowania, np. zezwala na wymianę wieży czołgu lub armaty w warunkach polowych, często bezpośrednio na polu walki, wyciągarkę (o maksymalnej sile uciągu 750 kN), spychacz-lemiesz, zestaw do jazdy podwodnej, spawarkę elektryczną, urządzenia do spawania gazowego, układ przeciwpożarowy, układ ochrony przed bronią masowego rażenia, termiczną aparaturę dymotwórczą i rentgenometr.
Niezaleznie od wykonywania zadań podstawowych, ciągnik WZT-2, jest niezbędnym elemantem pomocniczym w trakcie przeprawy czołgów po dnie przeszkód wodnych. Ponadto może być używany jako środek obserwacji pola walki i dowodzenia grupami remontowo-ewakuacyjnymi. Image
Podwozie WZT-2 posłużyło do opracowania kolejnego modelu specjalnego wozu bojowego- czołgu saperskiego (wg oficjalnej terminologii nosi on nazwę IWT-Inżynieryjny Wóz Torujący)
WZT-2 jest w Wojsku Polskim najpowszechniejszym ciężkim gąsienicowym wozem zabezpieczenia technicznego. Ze względu na swój stosunkowo mały ciężar (34 t) nadaje się do holowania pojazdów o masie nie większej niż 39-40 ton. Tak więc holowanie czołgów T-72 jest dla niego często niemożliwe, zwłaszcza w terenie błotnistym, po piachu, na lodzie lub po śniegu.
Nadaje się jednak do holowania lżejszych pojazdów, np. BWP-1 i 2S1 oraz do zabezpieczenia prac remontowych dowolnego typu sprzętu.
O dużej przydatności tego ciągnika niech świadczy fakt możliwości wykonywania polowych remontów czołgów Leopard 2A4 przez drużyny remontowe z 10 BKPanc.
Była tochyba pierwsza w historii NATO sytuacja, kiedy polskie WZT-2 zabezpieczały remont czołgów zachodnich. Zarówno ciągnik WZT-2, jak i specjaliści remontowi z 10 BKPanc w pełni podołali temu zadaniu.
Minusem wozu (oprócz małej masy) jest zbyt mała prędkość maksymalna, dlatego też ten fakt należy uwzględnać podczas planowania zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w szybszy sprzęt.
Do Wojska Polskiego w latach 1973-1992 dostarczono ogółem ponad 330 ciągników pancernych WZT-2, z czego większość w latach 1984-1988.
Był on atrakcyjnym towarem eksportowym. Wiele zostało zakupionych przez kraje azjatyckie i afrykańskie lub wyprodukowane w nich na licencji.Image

Dane taktyczno-techniczne:
Załoga- 4 żołnierzy
Masa własna pojazdu - 34 t,
Długość kadłuba- 6,45 m
Szerokość kadłuba- 3,27 m
Prześwit- 0,425 m
Szerokość gąsienicy- 0,58m
Maksymalna prędkość jazdy - 50 km/h,
Prędkość podczas holowania uszkodzonego sprzętu 15 km/h,
Maksymalny zasięg jazdy - 465 km,
Zdolność pokonywania przeszkód:
- brody o głębokości - 1,4 m,
- ścianki pionowe o wysokości - 0,8 m,
- rowy o szerokości - 2,7 m,

Silnik: wysokoprężny W-55 W
Moc silnika: 441 kW przy 2000 obr./min

Uzbrojenie:
- 12,7 mm wkm DSzK
- reczny granatnik ppanc. RPG-7

© all rights reserved/wszelkie prawa zastrzeżone.Kopiowanie, wykorzystywanie- części lub całej strony bez pozwolenia autora zabronione.
PANCERNIACY2000- 28 pazdziernika 2003
Google Ads
Wiadomości Wprost
Serwery tani hosting konta   zdjęcia fotomodelki portfolia   windsurfing obozy żeglarskie jachty   Kredyty Zabobrze  

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.