Cambridge Academy forum - cs 1.6 - forum bukmacherskie - kurtki narciarskie - bramy opole - Najpopularniejsze Projekty domów jednorodzinnych. - Bet365 - biustonosz - budowa basneów - Bet At Home - Angielski Szkolenia - Kawa - przewóz osób Warszawa - kamerzysta białystok - Nauka walc Angielski Poznań
PT-76 [ZSRR] - Pancerni.net PT-76 [ZSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
poniedziałek, 24 listopad 2014
Start arrow Czołgi arrow PT-76 [ZSRR]
PT-76 [ZSRR] PDF E-mail
Image
polski PT-76
PT 76 (Pławajuszczij Tank 76 - kaliber zastosowanej armaty) czołg pływający, produkcje zaczęto około 1950 roku, a zakończono pod koniec lat sześćdziesiątych. Wyprodukowano około siedem tysięcy sztuk tego wozu. PT 76 należy do kategorii czołgów specjalnych - czołgów pływających. Jest wstanie pływać bez przygotowania zarówno po wodach śródlądowych jak i po morzu.

W kadłubie pojazdu można wyróżnić trzy przedziały: kierowania z przodu, za nim bojowy przykryty wierzą z uzbrojeniem, oraz ostatni napędowy. Kadłub wykonano spawając jednorodne płyty pancerne. Wieże pojazdu wykonano spawając elementy stalowe. Odporność pojazdu na ostrzał nie jest duża.

Załoga PT 76 jest trzyosobowa. Kierowca ma swoje stanowisko w osi wozu w przedziale kierowani. Miejsce zajmuje przez właz, do obserwacji ma trzy peryskopy. W nocy środkowy peryskop jest zastępowany urządzeniem noktowizyjnym TWN 28 o zasięgu maksymalnej obserwacji 60 m. W przedziale bojowym swoje stanowiska mają dwaj pozostali członkowie załogi: dowódca-działonowy i ładowniczy. W stropie wierzy wykonano duży właz wykorzystywany przez obu członków załogi oraz w tylniej części umiejscowiono wentylator do usuwania gazów prochowych. Dowódcę umieszczono z lewej strony wieży. Do jego zadań oprócz obserwacji sytuacji na polu walki i dowodzeniem czołgiem należy też niszczenie celów pełni więc dodatkowo rolę działonowego. Do obserwacji wykorzystuje trzy peryskopy osadzone w małej obrotowej wieży. Do prowadzenia ognia służy celownik-dalmierz TSZ 66. Trzeci członek załogi, ładowniczy jest umieszczony z prawej strony wierzy i do obserwacji ma jeden peryskop.

Uzbrojenie wozu umieszczono w obrotowej wierzy. Zastosowano armatę D 56 T kalibru 76.2 mm o bruzdowanym przewodzie lufy, z reakcyjnym hamulcem wylotowym. Lufa jest pozbawiona przedmuchiwacza. PT 76 przewozi 40 sztuk amunicji. Z armatą jest sprzężony karabin maszynowy SGMT kalibru 7.62 mm do którego przewozi się 1000 sztuk amunicji. Uzbrojenie wozu pozbawione jest stabilizacji. Dodatkowo pewną liczbę wozów uzbrojono w karabin przeciwlotniczy DSZK kalibru 12.7 mm.

W tylniej części wozu znajduje się przedział napędowy. Zastosowano silnik W 6. Jest to silnik rzędowy, sześciocylindrowy, chłodzony cieczą o zapłonie samoczynnym. Rozwija moc 176 kW (263 KM) przy 1800 obr/min. Jednostka napędowa zapewnia współczynnik mocy jednostkowej na poziomie 12.6 kW/t. W układzie przeniesienia napędu zastosowano suche sprzęgło wielotarczowe, skrzynię biegów (cztery biegi do przodu, jeden wsteczny) oraz sprzęgła boczne umożliwiające skręt pojazdu. Czołg może skręcać z promieniem równym rozstawowi gąsienic (gąsienica pozostająca zahamowana hamulcem taśmowym), lub z promieniem zależnym od aktualnych warunków (gąsienica pozostająca jest odłączona od napędu za pomocą sprzęgła bocznego).

Czołg PT 76 opiera się na dwunastu, pojedynczych, ogumionych, wykonanych z lekkich stopów kołach nośnych. Koła osadzono na wahaczach wleczonych. Jako elementy sprężyste zastosowano wałki skrętne, oraz amortyzatory hydrauliczne przy pierwszej i ostatniej parze kół nośnych. Koła napędowe znajdują się z tyłu pojazdu, napinające z przodu. Zmiana napięcia gąsienicy dokonywana jest za pomocą układu korbowo-śrubowego.

Czołg PT 76 jest czołgiem pływającym. Napęd na wodzie zapewniają pędniki strugo wodne. Otwory zasysający wodę znajdują się pod kadłubem natomiast główne otwory wylotowe z tyłu kadłuba. Dodatkowe otwory pomocnicze wylotowe znajdują się z boku kadłuba nad ostatnimi kołami nośnymi. Przymknięcie za pomocą specjalnych klap głównego wylotu powoduje wyrzucanie wody przez wylot pomocniczy i skręt czołgu na wodzie. PT 76 potrafi tez pływać do tyłu, w tym celu zamyka się oba główne wyloty i woda jest wyrzucana przez boczne pomocnicze otwory. Do pływania podnosi się tez falochron na przedzie pojazdu i montuje specjalny podwyższony peryskop dla kierowcy. Pojazd wyposażono w dwie wydajne elektryczne pompy oraz pompę ręczną, awaryjną, służące do usuwania przeciekającej wody.
Image
PT-76 z zamontowanym wkm DSzKM kal.12 ,7mm


PT 76 jest pozbawiony układu przeciw pożarowego oraz układu ochrony przed bronią masowego rażenia.

Od roku 1962 produkowano też wersję zmodernizowaną PT 76B. Zastosowano armatę D 56 TM wyposażoną w dwukomorowy hamulec wylotowy. Wóz wyposażono też w układ stabilizacji armaty oraz układ ochrony przed bronią masowego rażenia i dodatkowe zbiorniki paliwa.

Elementy PT 76 zostały wykorzystane do budowy całego szeregu pojazdów specjalnych: transportera BTR 50P, wozów zabezpieczenia technicznego MTP, MTR i MTK, samobieżnej armaty wojsk powietrznodesantowych ASU 85, TOPAS, samobieżnych zestawów przeciwlotniczych ZSU 23 4 SZIŁKA i ZRK SD KUB (KWADRAT)

Google Ads
Wiadomości Wprost
Serwery tani hosting konta   zdjęcia fotomodelki portfolia   windsurfing obozy żeglarskie jachty   Kredyty Zabobrze  

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.