Leclerc [Francja] - Pancerni.net Leclerc [Francja] - Pancerni.net
Pancerni.net
czwartek, 17 sierpień 2017
Start arrow Czołgi arrow Leclerc [Francja]
Leclerc [Francja] PDF E-mail
ImageLeclerc jest pierwszym wprowadzonym do produkcji, zachodnioeuropejskim czołgiem średnim, z trzyosobową załogą. Z dostępnych danych wynika, że pierwsze dostawy do armii seryjnych wozów rozpoczęły się w 1993 roku.czołg Leclerc.
Leclerc stanowi ogromny skok jakościowy w porównaniu z czołgami AMX-30 (AMX 40 został wyprodukawany w niewielkiej ilości egzemplarzy).
Przy jego opracowywaniu postawiono dwa podstawowe wymagania: bardzo dobre własności manewrowe i możliwości zastąpienia w przyszłości obecnej armaty inną o większym kalibrze.
Manewrowość jest cechą wyróżniającą Leclerca spośród innych współczesnych konstrukcji. Prędkość 32 km/h ze startu zatrzymanego, osiąga on w czasie 5,5 sekundy.
Wóz napędzany jest ośmiocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym typu UDV8X 1500. Ma on pojemność 16400 cm3 i moc maksymalną 1105 kW (1500 KM).
Uzupełnieniem silnika wysokoprężnego jest turbina gazowa Tm-307 firmy Turbomeca i wraz z nim stanowi zintegrowaną jednostkę napędową.
Może ona pracować również przy wyłączonym silniku głównym np. na postoju, stosowana jest także do jego rozruchu. Moc przekazywana jest przez automatyczną skrzynię biegów typu SESM ESM-500 (5 biegów do przodu i 2 do tyłu) sterowaną mikroprocesorem i przekładnią hydrostatyczną. Zastosowano hydropneumatyczne zawieszenie kół nośnych, dostosowane do dużej mocy jednostkowej.
Przedział napędowy znajduje się w tylnej części, wieża pośrodku a stanowisko kierowcy z częscią jednostki amunicji z przodu.
Dzięki "upakowaniu" zespołu napędowego, udało się zmniejszyć długość kadłuba w porównaniu do innych współczesnych konstrukcji zachodnich.
Zamek i kołyska armaty dzielą przestrzeń w wieży na dwie części. Po lewej stronie znajduje się stanowisko dowódcy, a po prawej działonowego.
Leclerc jest pierwszym czołgiem zachodnim bez ładowniczego, dzięki zastosowaniu automatu ładującego.
Głównym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata kalibru 120 mm typu CN 120-26 firmy GIAT. Lufa o długości 52 kalibrów,strzelanie odbywa się standardową amunicją NATO kal. 120 mm. Lufa wyposażona jest w osłonę ze stopu z magnezu, zapewniającą
równomierny rozkład temperatur i w związku z tym małe odkształcenia, gazy prochowe usuwane są z przewodu lufy sprężonym powietrzem.
Celność ognia w czasie jazdy jest tylko nieznacznie mniejsza niż na postoju. Automat ładowania umożliwia uzyskanie bardzo wysokiej jak na dzisiejsze standardy szybkostrzelności, wynoszącej do 12 strz./min., a w krótkich seriach nawet do 15 strz./min.
Co prawda, pojemność linii podawania amunicji jest ograniczona do 22 naboi scalonych ale w bębnie obok kierawcy przewożonych jest dodatkowo 18 sztuk amunicji.
Ich przeładowanie do automatu zajmuje w czasie postoju 10-15 minut. W grodzi oddzielającej przedział kierowcy od przedziału bojowego, znajduje się specjalny otwór zamykany pokrywą do podawania amunicji. Korzystanie z niego jest jednak
uciążliwe i załogi uzupełniają amunicję przez właz w stropie wieży.Leclerc w malowaniu pustynnym.
ImageAutomat ładujący może podawać różne typy nabojów. Komputer sterujący wybiera pożądany nabój na podstawie danych przechowywanych w pamięci. Dane o typie amunicji sa wprowadzane automatycznie (mogą też być wprowadzane ręcznie) w czasie załadowywania automatu i linii podającej. System kierowania ogniem umożliwia wykrycie, naprowadzenie uzbrojenia i
odpalenie pocisków w ciągu minuty do sześciu celów w różnych kierunkach (w terenie).
Prawdopodobieństwo trafienia standardowego celu przy strzelaniu z armaty pociskiem podkalibrowym na odległość 2000 m lub kumulacyjnym na odległość 1500 m, wynosi 99% - podobnie w jak w przypadku innych nowoczesnych czołgów zachodnich. Systemy kierowania ogniem, kierowania czołgiem (w tym nawigacyjne), diagnostyczne i inne połączone są w jeden system centralny SIR. Systemy taki jak SIR, określane są w literaturze anglojęzycznej mianem "vectronics" (vehich electronics - elektronika pojazdowa).
Pancerz kadłuba i wieży jest spawany z wielu warstw płyt pancernych, pomiędzy którymi umieszczono opancerzenie kompozytowe i prawdopodobnie ceramiczne. Stanowiska załogi są w bardzo dużym stopniu zautomatyzowane.
U dowódcy umieszczona jest konsola obsługi podstawowych systemów wieży, w tym systemu stabilizacji uzbrojenia, celownika dziennego i nocnego (termowizyjnego), urządzenia ładującego i automatycznego systemu diagnostycznego.
Dysponuje on również urządzeniami ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i może odpalać granaty dymne, odłamkowe i pułapki mylące głowice pocisków naprowadzanych radiolokacyjnie lub na podczerwień. Dowódca , może prowadzić
ogień z karabinu maszynowego 7,62 mm umieszczonenego na wieży. Do obserwacji terenu służy mu osiem peryskopów. Może prowadzić ogień ciągły przy pomocy celownika optycznego SFIM HL-70 , niezależnie stabilizowanego.
Dowódca posiada przełącznik do zgrywania linii strzału z celownikiem swoim albo działonowego. Działonowy dysponuje dwoma konsolami do kontroli systemu kierowania ogniem (podobnymi jak dowódcy) i dzienno-nocnym (optyczno-termowizyjnym), stabilizowanym w dwóch płaszczyznach celownikiem.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.