doradca finansowy - Prezentacje maturalne - Podłogi drewniane gdańsk a może podłogi drewniane Gdańsk - W wielu miejscach często stosuje się bardziej uniwersalne meble trudniejsze do zniszczenia. Stół metalowy jest bardzo wytrzymały i stosuje się go w miejscach, które wymagają twardych materiałów. - wrzody żołądka dieta - www.gdy-zachoruje-dziecko.com - Najpopularniejsze Projekty domów jednorodzinnych. - - tiry - Removals London - kurs języka html - trening twórczości - wiśnie w żelu - http://gierki-internetowe.blogspot.com - obrączki
SKOT [Polska i CSRR] - Pancerni.net SKOT [Polska i CSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
czwartek, 31 lipiec 2014
SKOT [Polska i CSRR] PDF E-mail
Image
SKOT 2AP
Transporter opancerzony SKOT (Stredni Kolovy Obrneny Transporter - Średni Kołowy Transporter Opancerzony)został opracowany w końcu lat pięćdziesiątych w Czechosłowacji w oparciu o podzespoły samochodu ciężarowego TATRA-813. Pojazd ten ogólnym wyglądem przypominał radziecki wóz BTR-60, jednak było to tylko podobieństwo zewnętrzne. Całkowicie odmiennie rozwiązano tu podział konstrukcyjny kadłuba, który w przypadku SKOT-a gwarantował dużo większe bezpieczeństwo żołnierzom desantu w czasie tzw. „spieszenia” (przedział desantowy z tyłu pojazdu). Zastosowano również grubsze płyty pancerne oraz jednostkę napędowa zasilana olejem napędowym, co zmniejszało ryzyko pożaru.
W 1961 roku zbudowano kilka prototypów SKOT-a, które przekazano do prób poligonowych. W tym też okresie transporterem zainteresowała się Polska, co zaowocowało porozumieniem z Czechosłowacją o jego wspólnej produkcji. W Czechosłowacji transportery SKOT oznaczono jako OT-64. Na jego bazie zbudowano następujące wersje: OT-64A bez uzbrojenia pokładowego, OT-64B uzbrojona w karabin maszynowy 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm, OT-64C posiadający uzbrojenie w postaci wielkokalibrowego karabinu maszynowego 14,5 mm sprzężonego z karabinem maszynowym 7,62 mm, wozy dowodzenia OT-64/R2, OT-64/R3 i OT-64/R4 oraz wóz pogotowia technicznego DTP-64.

Polską produkcję seryjną transporterów SKOT uruchomiono w 1963r. w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, która pełniła rolę montowni.

Zasadnicze elementy i podzespoły wytwarzane były przez szereg firm w kraju kooperujących z FSC. Kadłuby pancerne i wieże produkowała Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim. Blachy pancerne do ich produkcji wytwarzano w Hucie Częstochowa. Zasadnicze uzbrojenie pokładowe, w postaci najcięższych karabinów maszynowych KPWT, produkowane było w Zakładach Mechanicznych w Tarnowie. Celowniki powstawały w Polskich Zakładach Optycznych w Warszawie. Strona czeska dostarczała silniki z osprzętem oraz podzespoły układu napędowego i jezdnego wykonane przez Zakłady TATRA. Pierwsze transportery zjechały z taśm w październiku 1963 roku. Produkcja kolejnych wersji transportera trwała do początku lat siedemdziesiątych. Ogółem wyprodukowano 4500 pojazdów przeznaczonych dla armii polskiej i czechosłowackiej oraz na eksport.
Dla potrzeb WP produkowano następujące wersje transportera SKOT:

SKOT 1 - pojazd bazowy pozbawiony uzbrojenia, przeznaczony do „dowożenia" piechoty na pole walki. Wóz ten zabierał 2 członków załogi i 18 żołnierzy desantu.

SKOT 1A - zmodyfikowana wersja wozu bazowego. W przedniej części przedziału desantowego tego pojazdu zamontowano nadbudówkę z obszernym włazem zamykanym dwudzielną po­krywą. Odmiana ta była wykorzystana do budowy kilku odmian wozów dowodzenia.

SKOT 2 - transporter z zamontowana niewielką nadbudówką, w której umieszczono okrągły właz z obrotową podstawą. Do podstawy tej mocowano wariantowo karabin maszynowy 7,62 mm (SGMT potem PKT) lub wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm typu DSzK. Sta­nowisko z zamocowanym karabinem było osłonięte z boków płytami pancernymi.

SKOT 2A - transporter z wieżą z radzieckiego wozu BTR-6O PB opracowany w końcu lat sześćdziesiątych. Wóz został uzbrojony w 14,5 mm najcięższy karabin maszynowy typu KPWT oraz 7.62 mm karabin maszynowy typu PKT. Załogę transportera stanowiło 12 żołnierzy (w tym 10 desantu). Transporter ten traktowano w WP jako bojowy wóz piechoty przeznaczony do wsparcia oddziałów bezpośrednio na polu walki.

SKOT 2AM - wersja 2A uzbrojona dodatkowo w dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M 14M ,.Malutka", które zamontowano po bokach wieży i osłonięto płytami pancernymi lub ekranami ochronnymi z siatki stalowej.

SKOT 2AP - transporter z wieżą tzw. przeciwlotniczą opracowana przez konstruktorów WAT. Konstrukcja wieży zapewniała uzyskanie dużych katów podniesienia uzbrojenia, co pozwalało na zwalczanie celów powietrznych. Załoga i przeznaczenie jak w wersji 2A.

SKOT R-2 - wóz dowódczo - sztabowy zapewniający łączność na szczeblu taktycznym  (batalion-pułk) zbudowany na bazie transportera SKOTA 2A. Załoga 7 żołnierzy. Jego wyposażenie stanowią 4 radiostacje (R-112, R-113 i 2 szt. R-105).

SKOT R-3 - wóz dowódczo - sztabowy spełniający rolę punktu dowodzenia dowódcy szczebla  taktycznego od pułku wzwyż. Jest to pojazd bazujący na wersji SKOT-1A. Załoga 7 żołnierzy.  Wyposażenie: 4 radiostacje, 1 odbiornik, radiolinia i radiotelefon.

SKOT R-3Z - wóz dowódczo - sztabowy o identycznym przeznaczeniu jak SKOT R3 wyposażony w zestaw nowocześniejszych środków łączności (4 radiostacje, radiolinia, odbiornik radiowy, 2 radiotelefony). Zbudowany na bazie transportera SKOT-1A.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Serwery tani hosting konta   zdjęcia fotomodelki portfolia   windsurfing obozy żeglarskie jachty   Kredyty Zabobrze  

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.